zaterdag 30 april 2016

Thema : lentekriebels deel 2

We gingen het grasveld op, op zoek naar kriebeldiertjes...









 Foto Fien mocht mee op uitstap en legde alles vast op foto!






We vonden er heel wat pissebedden:


Een kevertje, die weer wist te ontsnappen ;-)


en naaktslakken:

 

Later lieten we de diertjes vanzelfsprekend weer vrij in de natuur!

Juf vertelde ons het verhaal: 'Wasbeer en otter redden een rups'

 

' Wasbeer en Otter redden een rups uit het water. Wasbeer gaat verder op ontdekkingstocht naar andere dieren maar Otter ontfermt zich over de rups, die er niet gezond uit ziet. Tot ergernis van Wasbeer is Otter alleen nog maar met de rups bezig. Otter richt de knikkerpot van Wasbeer in als een echt huisje voor de rups. Wasbeer maakt zich boos omdat Otter allerlei spulletjes van hem gebruikt en niet meer met hem speelt. Maar als hij merkt hoe verdrietig Otter is omdat rups dood lijkt te zijn, probeert hij hem toch te troosten. De volgende dag ontdekken ze dat er een vlinder in de pot zit. Zo komen ze voor een dilemma te staan: houden ze hem of laten ze hem vrij? Als de vlinder wegvliegt, voelen ze zich allebei een beetje verdrietig maar ook een beetje blij.'

***

We leerden ook een nieuwe letter nl de letter L van lente. 






de letter L van leeuw, lam, lepel, laars, lamp,...

We leerden ook een lied van rups tot vlinder.  We tekenden elke strofe zodat we het liedje helemaal uit ons hoofd kenden.






Vertel eens vlinder: Klik hier om de melodie te horen
Vertel eens vlinder, vertel eens vlinder
waar kom je vandaan
vertel eens vlinder, vertel eens vlinder
iets van jouw bestaan

Ik was een rupsje, ik was een rupsje
ik zat op een blad
ik was een rupsje, ik was een rupsje
ik at er maar wat

Ik was een rupsje, ik was een rupsje
ik spon en ik spon
ik was een rupsje, ik was een rupsje
ik spon een cocon

Dat is een huisje, dat is een huisje
zo zacht als satijn
dat is een huisje, dat is een huisje
en ik sliep er zo fijn

En toen de zon scheen, en toen de zon scheen
toen merkte ik pas
dat ik een vlinder, dat ik een vlinder
dat ik een vlindertje was

En ik kon vliegen, en ik kon vliegen
wat ik vroeger niet kon
naar boven
en ik kon vliegen en ik kon vliegen
ik vloog naar de zon
 

We maakten ook werkblaadjes in het thema:




 
Maar er werd ook héél hard geoefend voor ons schoolfeest natuurlijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten